29 Ocak 2017 Pazar

SINAVA AZ KALA STRESLE NASIL MÜCADELE EDEBİLİRİZ?

Bugün belki sınava gireceklere faydası olur diye birde malum az kaldı normalde derslerle ilgili yazı yazmasam da böyle bir tıpçıdan tavsiyeler köşesi gibi olsun dedim.Umarım faydası olur :))
Öncelikle sınava sayılı gün kaldıkça ister istemez bir stres faktörü devreye girmeye başlıyor.

Benim bakış açıma göre ben yaşadığım stresi normalleştirmeyi de bildiğimi düşünüyorum.Bazısı belki gerçekten stres yapmayabilir yada çok stresli olduğu halde dışarıdan birisi sizi stressiz gibi görebilir.Bana göre olaya gerçekçi yaklaşılmalı.Sonuçta seçtiğimiz üniversite,meslek bizim tüm hayatımızı etkileyecek ve bu maalesef saatler süren bir sınava bağlı.Hani bu yüzden stresi anlayabiliyorum gayet normal ama ben bunun için her ne kadar endişeli olsam da kendimi telkin etme şeklim de vardı.Şöyle açayım bunu bir yandan sınava az kalmış ve benim yapmam gereken birçok şey var desem bile bir yandan da sonuçta az yada çok çalışmışım, bu saatten sonra yapacak tek şey var o da sınavda elimden geleni yapmak demeyi bilmek lazım.Okuduğum bir kitap vardı ve orada kendinize sürekli olumsuz şeyler söylerseniz bu sizi daha kötü etkiler,demoralize eder ama olumlu şeyler söylerseniz kendinize inandığınız ve başarılı olacağınızı söylemeniz gibi sizi daha çok motive eder diyordu.Benim aklımda mantık olarak bu kaldığı için olumsuz şeyleri düşünsem bile kendimi asla demoralize etmemeye çalıştım.Bu sınava hazırlanma sürecinde karamsar olmamak lazım bence.En önemli noktalardan biri bu.Hani stresli olmanızı paniğe dönüştürmekten ziyade o heyecanı olması gereken bir şey gibi kabul edip olayı abartmamaya bakın :))

Diğer önemli noktada sınav anında yapılan stresli ilgili.Onu nasıl yeneceğinizi şöyle açıklayayım bir kere YGS-LYS'de olmasa bile şuan TEOG var ya bizde SBS vardı.Orada yaptığım heyecandan ve sonrasında nasıl yendiğimden bahsedeyim.Üç yıl girmiştik biz SBS'ye ve 7.sınıfta sınavımı batırmıştım maalesef.İlk SBS'ye girenler biz olduğumuzdan ötürü o yıl ablamın OKS'si vardı.Evdekilerin hepsi onun için endişeli ben 6.sınıfım SBS'ye gireceğim kimse beni takmıyordu.Ben de takmıyordum.Sınavın önemini anlayamadık galiba :D Gerçi en yüksek 6.sınıf SBS'mdi. Stres yok bir şey yok belki ondandır:)) Neyse 6.sınıfta stres yapmamıştım.Şimdi ilk yılım iyi olunca ikinci yıl olayın farkına da varmamızla otomatikman benden beklenti arttı tabi.Neyse sınava iki yada üç gün kalmış.Dışarıda komşu çocuklarıyla saklambaç oynuyoruz.Bende şimdilerde dışarıya çıkmayı sevmeyen bir tip olsam da önceden baya hareketli bir hayatım vardı.Şimdiki neslin aksine az sokaklarda akşama kadar oyunlar oynamadık.Kardeşimden gördüğüm şimdilerde daha çok bilgisayar oyunlarıyla yetişen bir nesil var.Buralara girmeyeyim :) Neyse sınava iki üç gün kala saklambaç oynadım oynamasına ama o sırada bir düşüş kolumu çatlattım.Alçıya alındı.Allah'tan sol kolumdu ama o yıl sınav olarak en zoru olunca çatlak kol üstüne birde artan beklentiyle sınavımı batırmıştım.O sınavı nasıl yaptım bilmiyorum bile.Kolum çözmeme engel değildi ama sınavın zorluğundan filan olsa gerek bilmiyorum.Çok kötü olmuştum :) Ortalamamı düşürse de sonuç olarak Anadolu Öğretmen Lisesini kazandım.Girdiğim liseye de öyle dereceyle girmedim. 99.lukla girmiştim ama şunu da diyeyim madem hangi liseye giderseniz gidin yada kaçıncı olarak girmişseniz girin tabi bunlarda önemli ama sonuç daha önemli. 99. olarak giren ben 3. olarak çıkmıştım.Bunu da diyeyim bari ;) Hani bunları şunun için diyorum hiçbir zaman kendinizi küçümsemeyin yada çevrenizdeki diğerlerini büyütmeyin.Peki bunun sınav stresi ile nasıl bir bağlantısı var derseniz sınav da sizi strese sokan şeylerden biri şu şimdi sınavdasınız ve soruları çözemedikçe daha da bir panik olunuyor.
Öncelikle şunu diyeyim bir soruyu çözemiyorsanız kolay soru olsun zor soru olsun ne olursa olsun sakinliğinizi koruyun.Ee bunu demesi kolay tabi :D Peki nasıl? Kendimden örnek vereyim benim sınavı çözme sıram Türkçe,Matematik,Fen,Sosyaldi.Şimdi sınavı Türkçe'den çözmeye başladım ama ilk soruyu okuyorum anlamıyorum.Bir daha okudum yine anlamıyorum.Sınav anı taktikleri diye de belki yazı yazarım ama şimdiden burada diyeyim bir soruyu iki defa uğraştığınız halde çözemiyorsanız daha fazla vakit harcamayın.Emin olun normal şartlar altında çözebildiğiniz bir soruysa tekrar o soruya döndüğünüzde cevabı hemen bulacaksınız(*Bulamadı dermişim.Şaka bir yana ben bulmuştum😄) Neyse buradan çıkartılması gereken sonuç daha sınavın başından bir soruyu çözemiyorsanız bile panik olup o soruyla inatlaşmayın.1 soru 1 dk durumu olduğu için iki defa okuduğunuz soruyla inatlaşıp panik olmayın.Panik yapmadan atlayın döndüğünüzde çözümü bulmanız daha kolay oluyor.Sınavın başı için durum bu.Hangi dersten başlarsanız başlayın özellikle ilk birkaç soruyu çözerken soruyu anlamama durumu başınıza gelebilir. Şimdi sınavın ortası için oluşabilecek panik durumundan bahsedeyim.Onda da benzer durum var aslında ama şöyle daha çok sınav size zor gelebilir yada tam tersi bir soru var uğraşıyorsunuz normalde yapacağınızı düşünüyorsunuz sanki herkes o soruyu çözmüş takır takır ilerliyor,bir siz yapamıyorsunuz gibi bir his oluşabilir.Hani bunu böyle düşünmeyin.Sonuçta sınavda iki tip soru vardır.Kolay,orta ve zor olan üç tip olarak düşünmeyin.Sizin çözebileceğiniz ve çözemeyeceğiniz sorular olmak üzere iki tip bence.Burada olayı kontrol etmek yada stres yapıp sınavı batırmak sizin elinizde.

Sınavda anında işte önemli olan unsurlardan biri o çözebileceğiniz tipteki soruları elinizden kaçırmamanız.Bunu yapmak içinde sınavda çözemediğiniz sorulardan dolayı panik yapmamanız geri dönmek için zaman ayırdığınız takdirde çözebileceğinizi unutmayın.Ha şunu da diyeyim YGS'de sınavı yetiştirmek kolay bir şey değil.Ben nasıl geri döneceğim diyebilirsiniz.Ben zor yetiştirenlerdendim.En azından şunu diyeyim bir soru ile iki kere uğraş hadi ama üçüncüyü de yaparsan olmaz yani.En azından birkaç soru çözüp üçüncüye uğraşın.Geri dönünden kasıt bu diyeyim size.Hatta iki kere uğraşmak bile fazla aslında.Sorusuna göre değişmekle bir kere uğraşıp ikinciye daha sonra dönmek daha mantıklı olabilir.Sizin durumunuzu da bilmiyorum ama ne demek istediğim anlaşılmıştır umarım :) Sıanavın sonuna doğru yapılacak panik durumu da var.Benim için son 15 dk kala filan sınava tam konsantre olamadım.Gerçi bunun sebebi ben yada stres değildi pek ama neyse oraya girmeyeyim😌 Ama son dakikalarda nereye hangi derse bakacağını şaşırma durumu olabilir.Aslında deneme çözüş tarzına göre bu durum kişiden kişiye değişebilir.O konu hakkında şuan bir çözüm bulamıyorum tam.Yorum olarak sormak istediğiniz bir şey varsa belirtin :)

Son olarak YGS bilgiden ziyade heyecanı kontrol etme sınavı olduğu için faydalı olur belki diye böyle bir yazı yazayım dedim.YGS sonucu sizden iyi olan biri daha kötü yada sizden kötü olan biri daha iyi sonuç elde edebilir.Unutmayın YGS stresi kontrol etme sınavı.Kötü bir sonuç elde etseniz bile LYS daha önemli ve bilgiye dayalı bir sınav.Bu da sizin stres yapmamanız gerektiğinin diğer sebebiydi.YGS'nin LYS'ye bakış önemsiz olması :) Umarım faydam dokunmuştur diyerek yazımı bitiriyorum.Yazımı YGS-LYS öğrencileri için yazsam da bana ders konusunda veya endişeleriniz hakkında bu gönderi altında sorularınızı sorabilirsiniz.Bu sıkıcı yazıyı okuyan olmuşsa teşekkür ederim😁🙋

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Bu Blogda Ara